بررسی بازی ایرانی بال های تاریک

پتانسیل بالای بازی‌های موبایل در چند سال اخیر و رشد و محبوبیت آن‌ها در کنار پیشرفت‌های سخت‌افزاری گوشی‌های موبایل، باعث شده تا امروزه بازیسازان زیادی این پلتفرم را برای ساخت آثار خود انتخاب کنند. بازیسازان ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیستند و به لطف فروشگاه بازار که امکان عرضه مستقیم و بدون واسطه بازی‌ها را فراهم کرده، استودیو‌های مختلفی کار خود را با آثار موبایل شروع می‌کنند. یکی از این استودیو‌ها، لکسیپ گیمز (Lexip Games) است که به عنوان اولین پروژه رسمی خود سراغ بازی بال‌های تاریک رفته است. بدون شک چیزی که در اولین آشنایی از خود بازی جذاب‌تر بود، حضور مجید قناد به عنوان تهیه کننده The Dark Wings است که هم سن و سال‌های من خاطرات زیادی با برنامه‌های کودک وی دارند.

زمانی که اولین بار خبر ساخته شدن یک بازی موبایل به تهیه‌کنندگی مجید قناد منتشر شد، انتظار یک بازی مفرح و مناسب برای رده سنی کودکان را داشتم، ولی بال‌های تاریک نشان داد که سازندگان، یک بازی کاملا جدی و مناسب مخاطب بزرگسال را در دست ساخت دارند که سبک آن ماجراجویی اشاره و کلیک است و البته رگه‌هایی از سبک اشیا پنهان (Hidden Object) هم در آن دیده می‌شود. داستان بازی زمانی آغاز می‌شود

که می‌بینیم شخصی به صندلی بسته شده و یک مرد نقاب دار ترسناک هم با چوب دستی بالای سر وی ایستاده است، سپس به خیابان‌های شهر می‌رویم و از طریق کمیک‌های نمایش داده شده با داستان بازی آشنا می‌شویم؛ داستانی که مربوط به ربوده شدن مرموز ستاره‌های سینما است و همین مساله هم نگرانی‌های زیادی برای مردم ایجاد کرده است. پلیس، سروان «آرمان تیرداد» را مسئول رسیدگی به این پرونده کرده که یکی از حرفه‌ای ترین نیرو‌های پلیس است. سپس بازی شخصیت «سام حقیقی» را نشان می‌دهد که یک بازیگر بدون حاشیه است و توجه زیادی به اتفاقات رخ داده ندارد، با این حال وی پس از دیدن کابوس وحشتناکی در حالی که پاهایش به تخت بسته شده، بیدار می‌شود و ناخواسته وارد داستان دزدیده شدن بازیگران و پرونده «سایه شب» می‌شود.

 

 

بال‌های تاریک از همان اولین لحظات شروع، گیمر را وارد یک داستان کاملا مرموز و پرکِشِش می‌کند و این ویژگی تا آخرین لحظه بازی حفظ می‌شود؛ روایت داستان از طریق کمیک‌ها و میان پرده‌های CG روایت می‌شود که هم طراحی بسیار زیبایی دارند و هم کاملا حس و حال مرموز بودن بازی را انتقال می‌دهند و همچنین نوشته‌هایی در سراسر بازی پیدا خواهید کرد که علاوه بر رونمایی از راز و رمز‌های آن، راهنمایی‌هایی هم از لحاظ گیم پلی در آن‌ها دیده می‌شود. به‌علاوه در بازی شاهد سوییچ بین کاراکتر‌ها هستیم که در برخی قسمت‌ها گیمر را در نقش سام و در دو مورد هم در نقش سروان تیرداد قرار می‌دهند. مخاطب در نقش سام پس از خارج شدن از اتاق، وارد یک تیمارستان عجیب با نام بال‌ها (Wings) می‌شود که مشخص است

 

اتفاق وحشتناکی در آن رخ داده و افراد زیادی در آن جا شکنجه شده‌اند. در نقش سروان هم یک بار باید از آپارتمان سام بازدید کنید و یک بار هم به ملاقات «استاد شیخی» بروید که استاد بازنشسته دانشگاه نظامی است و نقش و صداگذاری وی برعهده شخص مجید قناد است.بدون شک مهم‌ترین عامل و المان در یک بازی معمایی، گیم‌پلی آن است. بخشی که بال‌های تاریک عملکرد موفقی در آن دارد و البته از برخی مشکلات هم نباید چشم پوشی کرد. خوشبختانه شانس این را داشتم که از اولین نسخه منتشر شده بازی را تجربه کنم و آن زمان یکی از مواردی که من را آزار می‌داد، سختی و غیرمنطقی بودن برخی معماهای بازی بود که یا هیچ سرنخی نداشتند، یا اینکه بسیار گنگ و بی‌معنی بودند

 

با این حال و پس از دریافت بازخورد‌های طرفداران، تیم لکسیپ گیمز با احترام گذاشتن به آن‌ها، مشکلات اینچنینی بازی را به حداقل رسانده و در نسخه فعلی کم‌تر شاهد معما‌های بدون منطق هستیم و این اصلی‌ترین نقطه قوت گیم‌پلی بازی است. در حالت کلی، The Dark Wings یک بازی معمایی سخت است و برای حل برخی پازل‌های بازی زمان زیادی صرف کنید و البته در کنار آن‌ها شاهد برخی پازل‌های ساده هم هستیم. هدف شما در طول بازی گشتن محیط برای پیدا کردن آیتم‌های مختلف و سپس قرار دادن آن‌ها در جای صحیح یا استفاده به موقع از این آیتم‌ها است. یکی دیگر از مشکلات بازی مربوط به همین بخش است که سازندگان به طرز عجیبی برخی آیتم‌ها را کاملا در تاریکی محیط پنهان کرده‌اند و عملا گیمر دیدی از آن‌ها ندارد. موردی که حتی در سخت‌ترین بازی‌های هم سبک هم دیده نمی‌شود و در کل هدف هر بازی معمایی، به چالش کشیدن ذهن کاربر است، نه غیرممکن کردن روند بازی. این مسئله باعث شده تا در برخی قسمت‌ها ناخودآگاه فقط انگشت خود را به امید پیدا شدن آیتم‌ها به شکل شانسی به صفحه بزنید!

 

دیدگاه خود را بنویسید

سه × پنج =