بررسی بازی Civilization VI,معرفی بازی Civilization VI,معرفی بازی های جدید کامپیوتری,بررسی بازی های جدید کامپیوتری,Civilization

بررسی بازی Civilization VI

مساله‌ای که مرز بین خوب و بد بودن را در یک نسخه از Civilization مشخص می‌کند، گیم‌پلی است. همین المان باعث شده بود تا نسخه پنجم این سری به یک شاهکار تبدیل شود و ضعف در همین گیم‌پلی بود که نسخه Beyond Earth را به یک بازی نه‌چندان خوب تبدیل کرد. ولی به نظر می‌رسد که استودیو فیرکسیس گیمز، به‌خوبی از Beyond Earth درس گرفته و به همین دلیل هم در نسخه ششم دوباره سعی در حفظ هسته اصلی گیم‌پلی بازی داشته و تغییراتی جزئی در آن پدید آورده است.

سیستم تحقیقات کماکان به قوت خود در بازی باقی است و هنوز هم پیش از آنکه تحقیقی را آغاز کنید، باید فکر و برنامه‌ریزی کنید و شک نداشته باشید که اگر تحقیق‌ها را به صورت شانسی و کورکورانه انجام دهید، قطعا شاهد پسرفت تمدن‌تان و عقب ماندن از رقبا خواهید بود. همه این عوامل ریز و درشت، باعث می‌شوند تا گیم‌پلی بازی کماکان چالش‌برانگیز و شبیه به یک بازی استراتژیک واقعی باشد که در آن باید مشابه بازی شطرنج، برای هر حرکت بعدی خود برنامه داشته باشید.

نقطه قوت اصلی Civilization 6 را باید در گیم‌پلی آن جستجو کرد؛ بازی همان هسته همیشگی سری را حفظ کرده و تغییراتی هم در آن پدید آورده است

اما یکی از بهترین نقاط قوت بازی Civilization VI، این است که علی‌رغم پیچیده به نظر رسیدن گیم‌پلی بازی، یادگیری آن حتی برای افرادی که تا به امروز سراغ هیچ‌یک از نسخه‌های این مجموعه نرفته‌اند هم بسیار ساده است. در عین حال بازی کماکان چالش‌های زیادی دارد که حتی افراد حرفه‌ای در این مجموعه را وادار به فکر کردن می‌کند و ایجاد چنین تعادلی در بازی، هنر سازندگان را نشان می‌دهد. اما یکی از مشکلاتی که در نسخه‌های پیشین مجموعه Civilization دیده می‌شد و نسخه ششم موفق به رفع آن شده است، مربوط به دور‌های میانی بازی می‌شود. اگر یک Civ‌باز قدیمی باشید، می‌دانید که در اکثر نسخه‌های پیشین، دور‌های میانی کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسیدند و همین امر باعث می‌شد تا فقط سعی کنید این دور‌ها را به پایان رسانده و به عصر‌های پایانی بازی برسید.

 

عامل تاثیرگذار دیگر در تنوع بازی، به رهبر‌ها و تمدن‌ها مربوط می‌شود. بازی در حال حاضر ۱۹ تمدن و ۲۰ رهبر دارد (با احتساب Aztec‌ها). البته فیرکسیس چندی پیش از امکان انتخاب از بین چندین رهبر برای هر تمدن خبر داد که خب فعلا فقط حکومت یونان بیش از یک رهبر دارد. به‌علاوه جای خالی یک‌سری تمدن‌ها از جمله ایران که در اکثر نسخه‌های قبلی بازی حضور داشتند، در آن حس می‌شود. ولی بازی با همین تمدن‌های فعلی هم تنوع فوق‌العاده‌ای دارد و هریک از این حکومت‌ها گیم‌پلی مخصوص به خود را دارند. مثلا اگر هندوستان و گاندی را انتخاب کنید، بهتر است به خصوصیات اخلاقی وی پایبند بوده و بیش‌تر از اینکه سراغ جنگ و خون‌ریزی بروید، سعی کنید از روش‌های دیگری به پیروزی برسید. این مساله در مورد دیگر حاکم‌های بازی هم صدق می‌کند و هریک از آن‌ها گیم‌پلی و چالش‌های مخصوص به خود را دارند و این باعث شده تا بازی از یکنواختی خارج شود.

همچنین سیستم روابط دیپلماتیک با دیگر حکومت‌ها هم با اینکه تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته، ولی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و رهبران معمولا شبیه به شخصیت واقعی خودشان رفتار می‌کنند. به این صورت که همان‌طور که اشاره کردیم گاندی یک رهبر صلح‌طلب و متنفر از جنگ است. یا مثلا پیتر، پادشاه روسیه، شخصیت مرموزی داشته و در عین حال که ممکن است دوست شما به نظر برسد، جاسوس‌هایش را به شهر‌هایتان ارسال می‌کند! البته رهبر‌ها گاهی رفتار‌های عجیبی هم از خود بروز می‌دهند.

بازی نه در ابتدا همه پیشرفت‌هایش را به رخ‌تان می‌کشد و نه آن‌ها را برای دور‌های نهایی نگه می‌دارد، بلکه به تناوب ویژگی‌های جدید و جذابی در بازی خواهید دید

به‌علاوه یکی دیگر از مواردی که می‌توان آن را یک مشکل قلمداد کرد، عدم بروز تغییرات خیلی بزرگ در بازی است. منظورم این است که Civilization VI بیش‌تر سعی در این داشته که همان نسخه پنجم را ارتقا بدهد و با حفظ هسته کلی آن، فقط یک سری ویژگی‌های جزئی در بازی پدید آورده است. به همین دلیل هم پس از اینکه زمان زیادی را پای بازی می‌گذارید، حس خواهید کرد که بازی تفاوت چندانی با نسخه پیشین ندارد و تقریبا همان بازی را با یک سری تغییرات ریز تجربه می‌کنید. البته در اینکه هسته گیم‌پلی بازی بی‌نقص است، شکی نداریم و به همین دلیل هم این عدم تغییر زیاد، یک مشکل خیلی بزرگ به نظر نمی‌رسد. ولی خب سری بازی‌های Civilization چندین سال است که همین گیم‌پلی را ارائه می‌دهد و شاید اگر تغییرات درست و مثبتی در آن‌ها اعمال شود، بتوانند به چیزی حتی فراتر از شاهکار فعلی هم تبدیل شوند.

اما یکی از اساسی‌ترین تغییرات بازی، به جلوه‌های بصری و گرافیکی آن مربوط می‌شود. سازندگان پیش از عرضه بازی اعلام کرده بودند که قصد دارند گرافیک بازی را به شکلی ساده‌تر طراحی کنند و این مساله در بازی دیده می‌شود و برای مثال درختان و سایر اجسام مشابه حالتی کارتونی‌تر به خود گرفته‌اند. ولی این اصلا به معنی ضعیف‌شدن گرافیک بازی نیست و به جرات می‌توان گفت که جلوه‌های بصری Civilization VI، بهترین در بین نسخه‌های این سری و بهترین در بین بازی‌های هم‌سبک است و طراحی ساختمان‌ها، نقشه، نیرو‌ها و در کل همه‌چیز به زیبایی هرچه تمام صورت گرفته است. به‌علاوه انیمیشن‌های مربوط به نبرد‌ها هم تنوع بیش‌تری پیدا کرده‌اند. اما شاید بتوان بهترین بخش گرافیک بازی را، طراحی رهبران بازی و انیمیشن‌های آن‌ها دانست. زمانی که پیامی از یکی از رهبران دریافت می‌کنید، کافی است به جزییات طراحی ظاهر و چهره وی خیره شوید تا بدانید که چقدر سازندگان در خلق آن‌ها گل کاشته‌اند. در کل بازی از نظر گرافیکی و بصری در سطح بسیار ایده‌آلی قرار دارد و مهم اینکه هرگز حتی با شلوغ شدن نقشه هم شاهد افت فریم یا اصلاحا سنگین‌شدن بازی نیستیم و در تمام مدت تجربه‌ای روان را شاهد هستیم.

Civilization 6 با اینکه بازی بسیار بزرگ و عظیمی است و تغییرات مثبتی هم دارد، ولی تحول خیلی اساسی و تاثیرگذار نسبت به نسخه قبلی در خود نمی‌بیند

دیدگاه خود را بنویسید

18 − ده =