بررسی بازی Dark Souls III

بازی Dark Souls 3 آن اصالت گذشته این سری را حفظ کرده و رنگ و بوی خود را نباخته است، اما با این وجود بازی هنوز به شدت شگفت‌انگیز است. به نظر می‌رسد که استودیو فرام‌سافت‌ور بر خلاف ناشرینی مانند یوبی‌سافت و اکتیویژن قادر است در طراحی هر سری از بازی‌های خود، نفس‌هایی جادویی در آن‌ها بدمد؛ جادویی که به تک تک المان‌های بازی، حتی با وجود قدیمی بودن ‌آن‌ها، رنگ و بویی تازه می‌بخشد و چشم، ذهن و حتی اعماق وجود شما را به خود متمرکز می‌کند.

بررسی بازی Dark Souls III

داستان بازی Dark Souls III همانند داستان دیگر قسمت‌های این سری، پر از سخن‌ها، قصه‌ها و سرگذشت‌های گنگ و البته شگفت‌انگیز است. برای این‌که بتوان تمامی بخش‌های داستانی بازی را به هم بچسبانید، نیاز به ساعت‌ها گشت و گذار در دنیای بازی دارید. قصد ندارم داستان بازی را به طور کلی برای شما تعریف کنم و لذت شگفت‌زده شدن را از شما بگیرم. هر چند در ابتدای بازی هدف شما مشخص است. شما در این بازی به عنوان یکی از چندین و چند Unkindled ظاهر خواهید شد؛ آن‌ها افرادی هستند که به دنبال پنج تن از  اربابان خاکستر «Lord of Cinder» هستند. دنیای بازی در حال نابودی است و شما برای بقای آن، به خاکستر این پنج ارباب نیاز دارید. آلدریچ، بَلعَنده خدایان، لادلِث، ارباب تبعید شده، یِرم بی‌حرمت، پاسداران پرتگاه عمیق و در نهایت لاثریک، جوانترین شاهزاده، اربابانی هستند که شما باید به سراغ آن‌ها بروید. در دنیای بازی شخصیت‌های زیادی وجود دارند که با صداهای خسته خود از اهداف شما می‌گویند و همیشه دم از شکست، پوچی و دلسردی می‌زنند. یکی از نکات برجسته داستانی سری Dark Souls از دیرباز تا به امروز، همین شخصیت‌هایی هستند که ظاهرهایی متفاوت، صداپردازی‌هایی مسحور کننده و موضوعات عجیبی است که آن‌ها در موردشان روایت می‌کنند. چنین موردی در Dark Souls 3 نیز به قوت خود باقی مانده و به جذابیت‌های داستانی افزوده است. اما اصلا انتظار داستانی سرراست را در این قسمت نداشته باشید چرا که اگر طرفدار پر و پا قرص این سری باشید، به خوبی می‌دانید که Dark Souls همیشه بهترین روایت داستانی غیر خطی را برای مخاطبان خود ترتیب داده است. این قسمت نیز از این قاعده مستثنا نیست و همچنان با شگفتی‌های زیادی همراه است.اما مسئله فقط به این موارد ختم نمی‌شود؛ Dark Souls III بهترین معماری و طراحی هنری محیط‌ها را در خود گنجانده است. همان‌طور که پیش‌تر بیان کردم، Dark Souls III یکی از بهترین طراحی مراحل بازی‌های ویدیویی را دارد. اما در کنار این مورد، تنوع محیط‌ها، معماری‌های عجیب و طراحی‌های هنری خارق‌العاده باعث شده تا مراحل بازی بیش از پیش شما را غرق خود کنند. قلعه‌های لاثریک که سر به آسمان کشیده‌اند عظمت خود را فریاد می‌زنند، سرباز‌های پوچ و تهی که در جای جای قلعه قدم می‌زنند و اجساد بی‌جان شوالیه‌ها، در کنار لاشه وایوِرن‌ها «wyvern» تماما بوی مرگ و خاکستر را در دالان‌ها و اتاق‌های خالی از سکنه این مکان عظیم دمیده‌اند. از این مکان بیرون آمده و به سراغ دهکده‌ای مرده می‌روم.

بررسی بازی Dark Souls III
 جایی که ساکنین آن فانوس به دست همراه با اَرّه و چنگک‌های خود در انتظار کشتن من نشسته‌اند. محیط‌های مرداب‌مانند و سمی شماره‌های قبل را به خاطر دارید؟ Dark Souls III شما را به جایی عمیق‌تر، پیچیده‌تر و دلهره‌آورتر از آن‌ها خواهد برد. قصد ندارم تمامی آن‌ها را برای‌تان شرح دهم زیرا تجربه این مکان‌ها توسط خود شما لذت دیگری دارد؛ اما در کل باید تمامی طراحی‌های هنری و معماری نسخه‌های قبلی سری Souls را فراموش کنید. محیط‌های Dark Souls III به بهترین شکل ممکن جای آن‌ها را خواهند گرفت. اما چیزی که مراحل بازی را شگفت‌انگیزتر کرده، دشمنان ساکن هر یک از این مناطق هستند. بیش از ۵۰ مدل متنوع از دشمنان در بازی وجود دارند که هر کدام حقه‌ها و سورپرایز‌های خاص خود را دارند. انواع و اقسام نامیراها با شکل‌های متفاوت، اهریمن‌های نیرومند، خزندگان عجیب، غول‌ها، اسکلت‌ها و بسیاری از مخلوقینی که با دیدن آن‌ها نمی‌دانید که باید از مبارزه با آن‌ها بترسید یا محو طراحی هنری عجیب و شگفت‌انگیز آن‌ها شوید. موجودات و دشمنان درون بازی همچنان همانند گذشته هستند؛ اگر آن‌ها را دست کم بگیرید، بی‌گدار به آب بزنید و از سبک مبارزاتی آن‌ها سَردَر نیاورید، به راحتی کشته خواهید شد. اما اگر حوصله به خرج دهید، مبارزه با آن‌ها جذاب است. باس‌ها خوب کار شده‌اند اما راستش را بخواهید، هنوز که هنوزه هیچ باس و غولی جای اُرنستین اژدها کُش و اسماگ جلاد را برای من نمی‌گیرد. اما مبارزات با باس‌ها در این بازی می‌توانند کاملا شما را به چالش بکشند و جذابیت‌های خاص خود را دارند
طراحی مراحل بازی بی‌نظیر و نفس‌گیر هستند اما افزایش تعداد بونفایرهای کمی حس گذشته سری Dark Souls را گرفته‌اند

بررسی بازی Dark Souls III

 یکی دیگر از ستون‌های اصلی سری Dark Souls مبارزات بازی هستند. شما در Dark Souls III با آن سنگینی Dark Souls I و Dark Souls II خداحافظی خواهید. Dark Souls III به شدت سریع شده و دیگر خبری از آن حرکت کردن، پرش‌ها و عکس‌العمل‌های کُند و سنگین شخصیت‌ شما در آثاری مانند Dark Souls I یا Demon Souls نخواهد بود. تمام این مسائل هم از زیر سر دیگر اثر معنوی و شاهکار سری سولز یعنی Bloodborne بلند می‌شود. با بالاتر رفتن سرعت و سبک‌تر شدن شخصیت، تمرکز اصلی سبک دفاعی بیشتر به سمت جاخالی دادن رفته است. در مبارزات چه با دشمنان چه با باس‌ها، جا خالی دادن حرف اول را می‌زند. البته بازی جلوی افرادی مثل من که سپر را به جاخالی دادن‌های بیش از حد ترجیح می‌دهند نگرفته و در حقیقت چیزی برای این افراد نیز کم نگذاشته است. هرچند این نکته را فراموش نکنید که هر چقدر شما سریع‌تر شده‌اید، بسیاری از دشمنان بازی نیز هم اندازه شما یا حتی چند برابر سریع‌تر شده‌اند. آن‌ها نیرومند هستند و در عین حال سریع حمله می‌کنند پس ذهن، فکر و عکس‌العمل خود را نیز باید سریع‌تر کنید تا راحت‌تر از بین این موجودات عبور کنید.
 اگر به موقع جاخالی ندهید مطمئن باشید که زیر ضربه‌های شدید دشمنان قرار خواهید گرفت. اگر سپر به دست هستید، بدانید که دشمنان بازی بسیار پویا‌تر شده‌اند. اگر همانند یک چوب خشک یک جا بایستید و سپر به دست باشید، باز هم دشمن به راحتی بر شما چیره خواهد شد. یکی از المان‌های موفقیت شما در Dark Souls III همیشه در حال حرکت بودن در برابر دشمن است. بهترین استراتژی این است که هم از سپر و هم از جاخالی دادن به صورت یک‌جا و به موقع استفاده کنید. البته شاید استفاده از سپر برای افرادی که تازه از طریق Bloodborne پا به دنیای Souls گذاشته‌اند کمی سخت‌تر باشد و جاخالی را ترجیح دهند. اما از طرفی دیگر افرادی که از همان ابتدای Demon Souls یا Dark Souls پا به دنیای این مجموعه گذاشته‌اند شاید در ابتدا افزایش سرعت و کاهش سنگینی بازی برای آن‌ها ناخوشایند باشد. اما باید بدانید که گیم‌پلی بازی همچنان روح سری Souls را همراه دارد و Bloodborne کاملا بر آن چیره نشده‌ است. با گذشت کمی زمان از بازی و ترکیب استفاده از جاخالی دادن و سپر، بالاتر رفتن سرعت بازی رفته رفته امری کاملا خوش‌آیند محسوب می‌شود.
استفاده از ابزار جنگی نسبت به دو شماره قبل به مراتب بهتر شده‌اند. هر اسلحه‌ای که در دست دارید با دکمه‌های مختص به مبارزات قادر هستید چندین نوع حرکت را روی دشمن پیاده کنید که البته نیاز به استقامت یا همان استامنیای بالا دارید. یکی از نکات جدید در بازی، نقطه تمرکز یا Focus Point هستند و با نواری آبی در کنار خط سلامت و استقامت نشان داده می‌شود. با استفاده از این مورد، قادر هستید تا سحر و جادو کنید یا هنرهای اسلحه‌ها را به کار بگیرید. استفاده از این نقطه تمرکز باعث می‌شود تا قدرت مبارزاتی شما بالاتر برود. البته نوار تمرکز به خودی خود پُر نمی‌شود و باید با استفاده از آیتم جدید بازی به نام Ashen Estus Flask آن را تجدید کنند. البته این مورد جدید، چیزی نیست که در استفاده از آن زیاد اجبار به خرج دهید و بدون آن هم می‌توان سر کرد، اما با استفاده از آن جذابیت‌های جدیدی را تجربه خواهید کرد.
بررسی بازی Dark Souls III
 سری Dark Souls همیشه علاوه داستان، گیم‌پلی و خیلی از المان‌های مثبت خود، بخش آنلاین فوق‌العاده‌ای را به همراه داشته است. بخش آنلاین این بازی همیشه متفاوت بوده و جذابیت منحصر به فرد خود را دارد. یکی از نکات جذاب آنلاین بازی پیام‌هایی هستند که در بعضی بخش‌های بازی توسط دیگر بازیکنان نوشته شده‌اند. مثلا مسیری را پیش می‌روید و به یک پیام برمی‌خورید که روی آن نوشته: بونفایر نزدیک است. مراقب سمت چپ باشید. مراقب کمین باشید. چیزی با ارزش در جلو قرار دارد. انواع اقسام این پیام‌ها در نقاط مختلف بازی وجود دارند که اگر مفید باشد، می‌توانید با زدن دکمه‌ای از آن فرد تشکر کنید. اگر به ضرر شما تمام شد قادر هستید با انتخاب گزینه Poor به خود شخص یا دیگر بازیکنانی که این پیام را می‌خوانید بفهمانید که این پیام چیز جالبی نیست. همچنین خود شما نیز قادر هستید این پیام‌ها را هر جا که خواستید ثبت کنید تا یکی از راهنمایان دیگر بازیکنان محسوب شوید. بخش‌های دیگر آنلاین بازی احضار دیگر بازیکنان به دنیای بازی هستند. آیتم جدیدی به نام Ember یا خاکستر در بازی وجود دارد که چیزی شبیه به Humanity بازی Dark Souls I است.

دیدگاه خود را بنویسید

چهارده − 2 =